EDUPAGE.orgRozvrh hodínPracovné ponukyPrijímacie konanie pre šk. rok 2024/2025

“Vzdelanie sú základy, na ktorých staviame našu budúcnosť.” Christine Gregoire

Vyhľadávanie

16.9.2017 - 7.10.2017 PROGRAM ERASMUS + , PROJEKT : Passion for Practice

Aj tento školský rok mali naši žiaci možnosť absolvovať odbornú stáž vo Francúzsku v rámci programu ERASMUS+ a úspešného projektu  Passion for Practice / Vášeň pre prax /, ktorého autorkou je naša  dlhoročná koordinátorka medzinárodnej spolupráce pani učiteľka Ing.Zuzana LOVÁSOVÁ. Spolupráca so partnerskou školou LYCÉE COLLEGE AGRICOLE v mestečku CHATEAUROUX má dlhoročnú spoluprácu, lebo prvá skupina našich žiakov absolvovala odbornú stáž, v tejto časti Francúzska, už v roku 2008.

Tradične bohatú fotogalériu sme rozdellili do časti, ktoré korešpondujú so spomienkami na pobyt od Márie BALAŽECOVEJ III.A, ktorej touto cestou ďakujeme za jej príspevok pre našu www.

Náhľad do života žiakov počas pobytu v zahraničí nájdete tu.

SÚVISIACE ČLÁNKY

Školský rok 2017/2018

26.6. - 2.7.2017 PRÍPRAVNÁ NÁVŠTEVA VO FRANCÚZSKU PRE REALZÁCIU ERASMUS +, Passion for Practice :  www.polytechnika.sk/index.php

Školský rok 2015/2016

17.6. - 9.7.2016 II. TURNUS  ERASMUS +, projekt OPEN WORLD OF EDUCATION 2016 :

www.polytechnika.sk/index.php

+ ďaľšie príspevky zamerané na odborné stáže v rámci programu ERASMUS+

Školský rok 2013/2014

27.6.2014 POBYT FRANCÚZSKYCH ŠTUDENTOV NA NAŠEJ ŠKOLE :

www.polytechnika.sk/index.php

+  17 príspevkov zameraných na kontakty s Francúzskom od šk. roku 2008/2009

Erasmus+ , Vášeň pre prax

očami žiačky Márie BALAŽECOVEJ.

Lipt. Mikuláš 16. 10. 2017

Erasmus+ je nový program Európskej únie, ktorý podporuje aktivity v oblasti vzdelávania, odbornej prípravy, mládeže a športu počas programového obdobia v rokoch 2014-2020. Program dáva príležitosť študentom, žiakom odbornej prípravy, pedagogickým zamestnancom, pracovníkom s mládežou a dobrovoľníkom stráviť obdobie v zahraničí a zlepšiť tak svoje poznatky, zručnosti a zamestnateľnosť.

V roku 2017, vďaka programu Erasmus+ pod názvom projektu - Passion for Practice (Vášeň pre prax), naša škola SOŠ Polytechnická Liptovský Mikuláš, poskytla možnosť šestnástim žiakom absolvovať prvý turnus vo Francúzsku.

Najprv tomu predchádzali prípravné hodiny francúzskeho jazyka počas letných prázdnin. V deň odchodu sme sa zišli na autobusovej stanici v Lipt. Mikuláši a autobusom sme sa presunuli až do Budapešti, kde sme prišli o 21:00hod. Prespali sme v jednom penzióne, o 03:00 sme cestovali na letisko a naše lietadlo odštartovalo z Budapešti o 06:15 hod. Let sme si užívali a do Paríža sme prileteli o dve a pol hodiny. Do hotela sme sa po Paríži presúvali metrom a električkou. Po ubytovaní v hoteli sme odišli užívať si Paríž. Okrem slávnej Eiffelovej veže, na ktorú sme sa vyviezli až na samý vrch, sme videli Veľký a Malý víťazný oblúk, múzeum v Louvre, prekrásne záhrady a mnoho ďalších krás. V neskorých nočných hodinách sme sa plní úžasných dojmov vrátili do hotela. Na druhý deň sme cestovali do mesta Chateauroux, kde nás sprievodcovia odviezli do školy, kde nás čakalo občerstvenie. Následne sme cestovali na farmy.

Aj ja som mala tú česť spoznať pani Joelle Bonomo a jej farmu Les Magnolets. Na farme sme boli dve spolužiačky a starali sme sa o osem koní. Každé ráno, ešte pred raňajkami, sme nakŕmili najprv tri kobyly v stajni a kobylke so žriebäťom sme zanášali műsli krmivo do jej výbehu, ktorý bol trochu vzdialený od domu. Potom sme sa naraňajkovali a nasledovali práce okolo koní. Keď sme očistili kone, pripravili sme ich na jazdenie. Keďže koníky boli v príprave na súťaž, jazdievala ich majiteľka, ale my sme ich predjazdievali. Po skončení práce okolo koní pri dome, sme na bicykloch chodievali po ďalšie dve kobylky do vzdialenejšieho výbehu. Tam sme bicykle nechali a prišli sme peši s kobylkami na farmu. Aj tieto kobylky sme očistil, pripravili na jazdenie. Keďže tieto dve kobylky boli prístupnejšie a ľahšie sa ovládali, bolo nám dovolené každý deň na nich jazdiť. (Musím povedať, že moja kobylka Lutêce, na ktorej som jazdila ja, bola veľmi vnímavá a od prvého momentu sme si „padli do oka“. Trpezlivo znášala česanie, čistenie a štýl môjho slovenského jazdenia. Svoje sympatie mi dávala najavo aj tým, že pribiehala ku mne s radostným erdžaním, keď som po ňu prišla do výbehu.) Keď sme dokončili prácu aj s týmito dvoma koňmi, znovu sme ich odviedli pešo do ich výbehu a vracali sme sa naspäť na bicykloch. Nasledoval obed a po ňom sme vykonávali práce, ktoré potrebovala majiteľka.

Takto prebiehali všetky tri týždne, počas ktorých sme boli ubytované v majiteľkinom dome. Stravovali sme sa spoločne a pri stolovaní sme viedli dlhé dialógy. Raz nás zaujímalo ako sa dostala ku koňom, druhýkrát sme riešili naše zdravotné problémy, keďže sme sa dozvedeli, že Joelle je zdravotná sestra. Inokedy sme zase preberali našu kultúru. Ja som so Joelle komunikovala v nemčine a spolužiačka v angličtine. S majiteľkou sme si vytvorili veľmi dobrý vzťah, a tiež s jej dcérou Kirou a manželom pánom Jean-Paulom.

Na farme neboli len kone, mali aj dvoch psov, sliepky, kohúty, jedno malé kuriatko, tri pávice s pávom a sedem veľkých mačiek, z ktorých boli tri milé a prítulné.

Cez víkendy nás prevážali sprievodcovia na internát v meste Chateauroux. Tam sme sa dozvedeli program na sobotu a nedeľu.

Prvý víkend, ako som už spomínala, sme boli v Paríži. Druhý víkend sme absolvovali návštevu zábavného parku „Puy du fou“, ktorý v roku 2017 oslavuje svoje 40. výročie. Boli sme očarení všetkým čo sme v parku videli, nielen ukážkami sokoliarov, či vystúpením Kráľa Artuša. Hlboký dojem v nás zanechal pocit, ktorý sme zažili pri návšteve zákopu z 1. svetovej vojny, kde hrali aj živí ľudia, čo vyvolávalo dojem, že sme priamo vo vojne. Na druhý deň sme mali možnosť relaxovať pri oceáne, čo pre nás suchozemcov bolo nezabudnuteľným zážitkom. Od oceánu nás odviezli do mestečka kde sa vyrába soľ. Tu sme ochutnali miestnu špecialitu slané palacinky a tiež sme mali možnosť nákupu suvenírov. Tretí víkend sme boli na nákupoch a v škole na výstave starých traktorov. Boli sme milo prekvapení, že v priestoroch výstavy bola umiestnená aj slovenská štátna zástava, publikácia o Slovensku a vyšívané košele liptovských krojov. Na ďalší deň sme navštívili  Zooparc de Beauval. Videli sme pandy, biele tigre, nosorožce, bieleho krokodíla, hrochy, pirane a iné exotické živočíchy. Okrem toho sme boli pozvaní primátorom mesta Chateauroux, ktorý nám pri malom občerstvení poďakoval za udržiavanie dobrých vzťahov medzi školami. Z našej strany ako poďakovanie sme prítomným občanom mesta so spolužiačkou zaspievali slovenskú ľudovú pieseň.

Posledné tri dni pred odchodom sme mali rozlúčkové výlety s farmárkou a s koníkmi, ktoré sme si mohli vybrať. V stredu prišiel manželský pár zo susedstva a spoločne sme slávnostne povečerali. V piatok sme ešte obišli výbehy s koňmi, rozlúčili sme sa s našimi miláčikmi a pani Joelle pre nás pripravila rozlúčkovú večeru, pri ktorej chcela byť s nami len ona. Po večeri nám nabalila so sebou domáce džemy, salámy s orechami a domáce trubičky. My sme jej z vďačnosti darovali suvenír v podobe drevenej chalúpky a šúpolienku. Následne nás zaviezla svojim autom na internát, cestou nám ukázala mliekareň, ktorá svoje výrobky údajne vyváža aj na Slovensko.

Posledný víkend sme cestovali domov. Najprv sme išli vlakom, potom metrom a hoci naše kufre boli neskutočne ťažké, vôbec nám to nevadilo, lebo sme sa nevedeli dočkať kedy už budeme doma. Let lietadlom bol už malina, a v autobuse na maďarsko-slovenských hraniciach sme si spievali na celý autobus. Len čo sme prekročili hranice už aj sme hľadali reštauráciu so slovenským menu a vychutnali sme si objednané dobroty. Nechcem tým povedať, že vo Francúzsku varia zle, ale oveľa viac dbajú na menej kalorické jedlá, na ktoré my nie sme zvyknutí.

Touto cestou chcem poďakovať našej škole za možnosť absolvovať túto výmennú prax vo Francúzsku, kde sme získali cenné skúsenosti pre náš odbor. Takisto veľké poďakovanie patrí hlavne pani učiteľke Lovásovej, pani učiteľke Haluškovej a v neposlednom rade sprievodcom z francúzskej strany pani Catherine a pánovi Christopherovi.

spracovala Mária Balážecová III.A

autor: T.H, Z.L

Fotogaléria

Cesta vlakom do CHATEAUROUX.
Príchod do CHATEAUROUX.
Príchod na farmu Marek ŠPANKO.
Marek ŠPANKO v plnom pracovnom zaťažení.
Vyjadrenie spokojnosti s vykonanou prácou.
Príchod na farmu Nikola ŠKUTOVÁ a Mária BALAŽECOVÁ
Krása koní uchvátila aj pani učiteľku
Ing. LOVÁSOVÚ, ktorá už dlhé r
Príchod na farmu Michaela JACKOVÁ,
Marek BENDÍK, Kristián GOČÁL
Pani učiteľka Ing. Marianna HALUŠKOVÁ a jej
príprava proviantu pre žiakov,
Ani francúzska strava nebola na zahodenie.
Medzi práce pedagogického dozoru patrilo aj
zabezpečenie prania oblečenia
Pohľad na francúzsky vidiek.
Partnerská škola
LYCÉE COLLEGE AGRICOLE CHATEAU
Radnica v CHATEAUROUX
Znova na cestách.
Tažba soli z morskej vody.
Pohľad na Atlantický oceán nás ohúril.
Zima, nezima, možnosť zašantiť si vo vlnách
Atlantického oceánu nebýva kaž
Hádam aj stačilo !
Zbohom oceán aj Francúzsko, máme vás radi, ale
treba ísť domov.
Na Slovensko je to len na skok.